Rolnictwo

Czy zakaz reklamowania mięsa uderzy w polskie rolnictwo?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Czy zakaz reklamowania mięsa uderzy w polskie rolnictwo?

Niemiecki Greenpeace opowiada się za zakazem reklamowania mięsa i nabiału tak jak jest to z papierosami. Czy zagraża to rolnictwu?

Według danych GUS za 2019 rok spożycie mięsa w Polsce spada. Jeszcze w 2018 roku przeciętny Polak zjadł przez cały rok 62.4 kg mięsa. W roku 2019 było to już 61 kg, co daje spadek o 2 procent. Ponadto według badaczy IQS 43% rodaków nie je lub ogranicza mięso.

Pomimo tych danych mięso to bardzo ważna część diety Polaków. Jest to też bardzo istotna część polskiego rolnictwa.

Europosłanka zwolenniczką zakazu reklamy mięsa w Polsce

Niemiecki Greenpeace wezwał do całkowitego zakazu reklamowania mięsa i nabiału, tak jak ma to miejsce w przypadku wyrobów tytoniowych. Pomysłowi, który wypłynął z niemieckiego oddziału Greenpeace, wtóruje polska europosłanka Sylwia Spurek, która w lutym opowiedziała się za zakazem reklamowania mięsa. 

Już dawno powinien być zakaz reklamy każdego produktu, który szkodzi zdrowiu ludzi, negatywnie wpływa na klimat, powoduje cierpienie zwierząt, narusza prawa człowieka. Mamy zakaz reklamy i promocji papierosów – czas na zakaz promowania mięsa, mleka, nabiału – pisze na Twitterze europosłanka Sylwia Spurek.

Europosłanka w rozmowie z money.pl przytacza badania Greenpeace i innych organizacji pozarządowych, które mówią o tym, że produkcja mięsa odpowiada za 17 procent emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Jest także jedna z głównych przyczyn wylesiania i degradacji środowiska. 

Organizacje antyhodowlane, które są za zakazem reklamy mięsa, twierdzą, że produkcja mięsa powoduje zużycie ogromnych ilości wody, zanieczyszczenie środowiska odchodami, emisja dwutlenku węgla i metanu. Hodowle krów produkują 5 gigaton gazów cieplarnianych rocznie. Dla porównania Chiny emitują rocznie 10,2 gigaton takich gazów, a Stany Zjednoczone 5,3 gigaton.

Rolnicy są na nie

Pomysł zaprzestania reklamowania mięsa spotkał się z negatywnymi opiniami internautów, a także hodowców.

Przedstawiciele branży mięsnej twierdzą, że woda, która została wykorzystana do produkcji mięsa, jest w całości zwracana do środowiska. Obornik jest wykorzystywany jako naturalny nawóz, a nowoczesne gospodarstwa starają się do maksimum wykorzystać energię z metanu i ograniczać emisję szkodliwych gazów cieplarnianych.

Ponadto każdemu hodowcy zależy na tym, aby komfort zwierząt był jak najwyższy. Wykorzystują do tego klimatyzowane budynki, dobrze zoptymalizowana paszę i humanitarny ubój. 

Związek Pracodawców i Producentów Trzody Chlewnej Polpig mówi, że „mięso jest istotnym elementem polskiego rolnictwa, a zakaz reklamy mógłby osłabić bezpieczeństwo żywnościowe kraju”.

Nie zadbamy o bezpieczeństwo żywnościowe, jeśli nie będzie spożycia mięsa. Oczywiście, chodzi o mięso wyprodukowane zgodnie z wszelkimi normami. To ma być zdrowa, bezpieczna żywność – mówi poseł PSL Stefan Krajewski.

Aleksander Dargiewicz, prezes Polpig dodaje:

Negatywny oddźwięk, z jakim spotkał się w mediach społecznościowych pomysł zakazu reklamy mięsa, pokazuje, że społeczeństwo traktuje takie opinie jako próbę narzucenia wszystkim konsumentom wąskiego i ideologicznego punktu widzenia przez mało liczną grupę osób.

Zagrożenie jest realne?

Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso powiedział na łamach portalu farmer.pl, że rzeczywiście doprowadzenie do zakazu reklamy może negatywnie wpłynąć na polskie rolnictwo, ale dodaje też, że wizja ta jest raczej mało prawdopodobna. Jak twierdzi, rynek rolno-spożywczy w Polsce jest bardzo istotną gałęzią, która ma ponad 14 procent udziału PKB, podobnie jest w całej Unii Europejskiej. Nie ma więc przesłanek ekonomicznych i logicznych do tego, aby wprowadzić zakaz reklamy.

Dodaje, że medialna dyskusja na temat zakazu może przynieść pozytywny skutek, ponieważ kolejne osoby będą się interesowały znaczeniem roli mięsa w diecie, co pomoże w przekazaniu informacji, jak rzeczywiście wpływa mięso na dietę człowieka.

Źródło: materiały prasowe / money.pl / farmer.pl

Zdjęcie główne artykułu: Designed by Freepik

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*