Artykuł sponsorowany
Palące się na żółto lub czerwono kontrolki to dla każdego właściciela samochodu alarmujący sygnał. Zwłaszcza, jeżeli nie chodzi o drobiazg, ale na przykład silnik. W takiej sytuacji warto reagować od razu. W tym celu dobrze jest znać najbardziej prawdopodobne przyczyny zapalenia się kontrolki silnika.
Kontrolka silnika, zwana również Check Engine, może zapalić się na żółto wtedy, kiedy samodiagnozujący układ w komputerze Twojego auta wykryje błąd. Najczęściej będzie to związane z zagrożeniem wynikającym z drobnych i chwilowych błędów, ale nie warto tego uznawać za nieważne, ponieważ nawet niewielkie usterki mogą przekształcić się w poważne problemy, jeśli będą ignorowane. Znacznie bardziej alarmująca będzie jednak kontrolka zapalona na czerwono. Kolor ten oznacza nieprawidłową pracę lub poważną usterkę głównych układów. Pod żadnym pozorem nie należy ignorować ostrzeżenia tego typu.
Przede wszystkim zachowaj spokój. Zapalona kontrolka nie musi oznaczać poważnej usterki. Zanim zadzwonisz po lawetę i mechanika, daj sobie chwilę. Być może komputer samochodu wykrył jednorazowy błąd lub chwilową usterkę, która samoczynnie usunie się po kilku minutach. Może to być również wewnętrznie sprzeczny komunikat, na przykład komputer uznał za problem coś, co nim nie było – chociażby źle odczytał informacje z czujników. Jeżeli sytuacja wygląda w ten sposób, kontrolka samoczynnie zgaśnie, a Ty nie musisz się nią przejmować.
Jeżeli jednak sytuacja zaczyna się powtarzać, najlepszym rozwiązaniem jest udanie się serwisu. Czasami wystarczy wymiana pojedynczego czujnika lub elementu układu. Może jednak okazać się, że sprawa jest poważniejsza i auto powinno trafić na warsztat. W takiej sytuacji dobrze jest trzymać rękę na pulsie. W sklepie internetowym France Auto znajdziesz wiele akcesoriów samochodowych i elementów do auta, które mogą przydać Ci się podczas naprawy auta.
Przyczyny zapalenia się kontrolki silnika mogą być bardzo różne. Do najpopularniejszych, a jednocześnie niezbyt groźnych usterek, należą zaśniedziałe styki, zawilgocona instalacja, niskie napięcie podczas rozruchu, pojedyncze wypadnięcie zapłonu czy nieprawidłowo odczytane wartości mierzone przez czujniki. Tego typu problemy i błędy nie powinny być lekceważone, ale nie są również powodem do dużych obaw. Dla pewności możesz jednak udać się do mechanika, który oceni stan Twojego samochodu. Pamiętaj, że jeżeli kontrolka nie gaśnie, przegląd auta może zapobiec poważniejszym problemom w przyszłości!
Fot.: Sigmund/unsplash.com