Czym jest cyfryzacja przedsiębiorstw. Jak czwarta rewolucja przemysłowa odmieni światowy biznes, jak zmieni sposób wykonywania pracy.
Cyfryzacja jest rozwiązaniem holistycznym – wielopłaszczyznowym, które poprzez informatyzację wszystkich komórek wspiera procesy zarządzania organizmem, jakim jest przedsiębiorstwo. Poprzez optymalne wykorzystanie zasobów przyczynia się do jego rozwoju. To rozwiązanie na miarę XXI wieku i krok milowy w rozwoju biznesu.
Efekt, jaki udaje się osiągnąć dzięki niemu, to obniżenie kosztów produkcji oraz kosztów magazynowania. Koncept ten pozwala wykluczyć słabe fazy procesów łańcucha produkcji i procesów zarządzania przedsiębiorstwem. Daje to firmie możliwość zajęcia lepszej pozycji na rynku i przyśpiesza jej dalszą ekspansję.
Wykorzystanie potencjału cyfryzacji pozwala skrócić czas przygotowywania planów przemysłowych. Bieżąca analiza zmian rynkowych dostraja procesy produkcyjne, regulując moce przerobowe stosownie do aktualnej sytuacji. Konieczna jest jednak wzajemna komunikacja wszystkich ogniw łańcucha produkcji i optymalnego wykorzystana zasobów przedsiębiorstwa.
Procesy usprawnieniowe, jakie wiążą się z cyfryzacją przedsiębiorstwa to m.in. skuteczne zarządzanie parkiem maszynowym firmy wraz z określeniem prawdopodobieństwa uszkodzeń maszyn. Maksymalizuje to zdolności produkcyjne i redukuje koszty ponoszone w przypadku poważnej awarii.
Planowanie harmonogramów prac jest maksymalnym wykorzystaniem potencjału parku maszynowego przez zapobieganie przestojom w produkcji. Samokontrola pracy własnej maszyn pozwala na zwiększenie efektywności. Dzięki takim możliwościom przedsiębiorstwo w gospodarce 4.0 może zapobiegać stratom półfabrykatów, skracając czas dostaw produkowanych towarów.
Digitalizacja firmy reguluje gospodarkę mediów używanych na potrzeby zakładu pracy. Taka polityka jest zgodna z ideą opłaty mocowej, jaka weszła w życie początkiem stycznia 2021. Powstała ona z potrzeby utrzymywania elastycznych rezerw, z których można skorzystać w czasie największego zapotrzebowania na prąd.
Algorytmy i uczenie maszynowe pozwoli organizacji adekwatnie dopasować moc i obniżyć wydatki na media. Możliwość komunikowania się ze sobą pojedynczych procesów produkcyjnych jest w stanie rozwiązać problem stanów magazynowych poprzez ich regulację, co optymalizuje wielkość powierzchni magazynowej.
Przed przystąpieniem do cyfryzacji przedsiębiorstwa należy ustalić wizję determinującą jej zastosowanie. Ustalenie scenariusza dalszych prac zależy od sposobu ich wykonania. Mogą one być zlecone firmie zewnętrznej albo zrealizowane w zakresie własnym.
Bezwzględnie powodzenie tej zmiany wymagać będzie od naszych pracowników zaangażowania i świadomości celu projektu.
Korzystając z wiedzy specjalistów, najlepiej dopasujemy rozwiązanie do potrzeb naszej organizacji. Z kolei opierając się tylko na wiedzy swoich pracowników, ryzykujemy niebezpieczeństwo zatrzymania projektu, wynikające z ich niekompetencji.
Składowe determinujące poprawne zdigitalizowanie firmy obejmuje koordynację procesów i efektywne osiąganie zamierzonych celów. Równolegle uporządkowane procesy są łatwo skalowalne i pozwalają na szybszą ekspansję przedsiębiorstwa.
W celu kontroli podpisów elektronicznych i weryfikacji prawnej należy powołać dział jakości i przenieść wszelką dokumentację na platformę elektroniczną. Natomiast wzrost efektywności będzie możliwy poprzez zarządzanie kompetencjami i rozwojem pracowników.
Kompasem prowadzącym organizację przez kolejne etapy działań rozwoju będzie inwentaryzacja procesów, ustalenie potrzeb i oczekiwań pracowników, i kolejności zadań ze względu na ich ważność i wpływ na procesy produkcyjne.
Zdj. główne: Ondřej Neduchal/unsplash.com