MotoryzacjaProdukcja i maszyny

​​Bieżnikowane opony – jak wygląda ich przemysłowa produkcja?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
​​Bieżnikowane opony – jak wygląda ich przemysłowa produkcja?

Opona jest jedynym punktem styku pomiędzy pojazdem a nawierzchnią, dlatego wybór odpowiedniego ogumienia jest niezwykle istotny dla zachowania bezpieczeństwa na drodze. 

Opony wysokiej jakości mogą pełnić swoją funkcję przez lata, ale ich koszt bywa bardzo duży. Wyjściem z tej sytuacji są opony bieżnikowane, które są często dużo tańsze. 

Na czym polega bieżnikowanie opon?

Bieżnikowanie jest procesem pokrywania powierzchni jezdnej opony nowym bieżnikiem, kiedy stary uległ zbyt intensywnej eksploatacji. Można przeprowadzać je na dwa sposoby:

  1. Bieżnikowanie na zimno rozpoczyna się usunięciem pozostałości po poprzednim bieżniku i naprawą ewentualnych uszkodzeń opony. Następnie przykleja się bieżnik, który został poddany wstępnej wulkanizacji, i pokrywa klejem. W następnej kolejności nakłada się odpowiednio dobrany pas bieżnika i opona zostaje poddana wulkanizacji w komorze ciśnieniowej. W ten sposób dochodzi do ścisłego związania opony z bieżnikiem.
  2. Bieżnikowanie na gorąco, podczas którego zużyta osnowa opony zostaje poddana szczegółowemu przeglądowi pod kątem ewentualnych nieprawidłowości. Jeśli przejdzie test jakości, zostaje oczyszczona i pokrywa się ją gumą niepoddaną wulkanizacji. Kolejnym etapem jest podgrzanie za pomocą autoklawu całości w specjalnej formie oddającej preferowaną rzeźbę bieżnika, jaki chcemy uzyskać. Opona, która powstaje w trakcie tego procesu, jest technicznie tak dobra jak nowa opona i nie odbiega od niej wyglądem. 

Bieżnikowanie – ekologiczny sposób na oszczędność

Odpowiednie bieżnikowanie z użyciem materiałów wysokiej jakości pozwala wykorzystać daną oponę kilkukrotnie – nadać jej drugie, a czasami nawet trzecie życie. Jest to bardzo ekologiczne rozwiązanie, dzięki któremu generowanych jest znacznie mniej odpadów. Dbanie o środowisko jest ważne. Coraz więcej firm szuka bardziej „zielonych” rozwiązań.

Ponadto bieżnikowanie używanych opon, zamiast ich utylizacji, zmniejsza znacząco koszty dla przedsiębiorców działających w sektorze transportu i nie tylko. Pozwala to eliminować koszty, jakie generuje utylizacja opon oraz zakup nowego zestawu. Koszt wymiany wszystkich opon w pojeździe to często kilka tysięcy złotych, dlatego wielu przewoźników decyduje się na opony bieżnikowane. Dodatkowo zużyte, niesprawne opony przekładają się na wzrost innych kosztów, takich jak większe zużycie paliwa i zwiększona eksploatacja układów w pojeździe.

Zużyte ogumienie – niebezpieczeństwo na drodze 

Niesprawne ogumienie poza zwiększeniem wydatków znacząco obniża bezpieczeństwo na drodze. Jakość opon ma ogromne znaczenie, ponieważ ich awarie mogą prowadzić do bardzo niebezpiecznych wypadków na drodze. Podczas bieżnikowania każda opona jest poddawana wyśrubowanym testom jakości, które gwarantują bezpieczeństwo końcowego produktu. Jakiekolwiek uchybienia w stanie technicznym opony dyskwalifikują ją z dalszego użytkowania, dlatego bieżnikowaniu poddawane są wyłącznie sprawne opony. Badania potwierdziły, że opony bieżnikowane i nowe ulegają awariom z podobną częstotliwością i zwykle jest to związane z czynnikiem zewnętrznym, takim jak ostre przedmioty na drodze lub nieprawidłowe ciśnienie.

Ponadto bieżnikowanie opon wysokiej jakości jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż kupowanie nowych opon niskiej klasy. Opony marek premium można bieżnikować, nie tracąc na bezpieczeństwie i jakości, dzięki czemu bardzo długo spełniają swoje funkcje. Natomiast opony tanie gorszej jakości nie nadają się do bieżnikowania i zapewniają znacznie krótszy przebieg.

Zdj. główne: Mike B/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*