MotoryzacjaProdukcja i maszyny

Nowoczesne akumulatory – jakie dają możliwości?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Nowoczesne akumulatory – jakie dają możliwości?

Artykuł sponsorowany

Dzięki dążeniu człowieka do tego, aby stać się bardziej przyjaznym dla środowiska, istnieją dziś samochody, które wyłączają się na światłach, używają silnika elektrycznego do napędzania pojazdu przy niskiej prędkości, a nawet wyłączają połowę silnika przy prędkościach przelotowych. Te postępy w zakresie wydajności pojazdów wymagają więcej od akumulatora. Stary akumulator kwasowo-ołowiowy, który wymagał regularnego uzupełniania wodą destylowaną, został zastąpiony kilkoma nowoczesnymi opcjami.

Baterie wapniowe

Baterie wapniowe są najczęściej montowanymi bateriami; noszą również nazwę „mokrych akumulatorów kwasowo-ołowiowych”. Podstawowe składniki nie różnią się od tych, zastosowanych u poprzedniczki, ale te baterie są trwalsze i mają większą moc rozruchową. Nadto są bezobsługowe. Wymagają jednak regularnego użytkowania, więc po rozładowaniu należy je naładować za pomocą ładowarki, aby przywrócić im optymalny stan. Nowoczesne systemy ładowania pojazdów mogą mieć trudności z ich pełnym naładowaniem, gdy zostaną rozładowane.

Akumulatory Absorbent Glass Mat (AGM) 

To wysokowydajna opcja, zaprojektowana po to, by sprostać zwiększonym wymaganiom nowoczesnych pojazdów. Na rynku dostępny jest między innymi akumulator 12V. Są droższe niż inne warianty, ale w przeciwieństwie do akumulatorów kwasowo-ołowiowych mokrych nie zawierają płynu, co oznacza, że ​​są szczelne, odporne na zalanie i nie wymagają konserwacji. Mają wyższą trwałość i dłuższy cykl życia niż wspomniane baterie mokre. Mają doskonałą moc rozruchową, nawet przy niskim poziomie naładowania, i ładują się znacznie szybciej. Akumulatory AGM są zaprojektowane tak, aby sprostać wymaganiom pojazdów typu stop-start.

Enhanced Flooded Battery (EFB) 

Mają podobne właściwości do baterii AGM. Ładują się szybko między rozruchami i są trwalsze niż standardowe mokre akumulatory. Niektórzy producenci samochodów używają ich jako bardziej opłacalnej alternatywy dla AGM i są świetnym ulepszeniem w stosunku do akumulatora wapniowego.

Stop-start

Technologia stop-start wyłącza silnik, gdy samochód stoi na światłach lub gdy tkwimy w korkach i uruchamia się ponownie, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca. Ta modernizacja ma na celu obniżenie emisji szkodliwych substancji i kosztów paliwa. Niezbędne jest zainstalowanie w tego typu pojazdach odpowiedniego akumulatora. Zazwyczaj pojazdy stop-start są wyposażone w akumulatory AGM lub EFB, które radzą sobie z większymi obciążeniami i nieustannym cyklem.

Inną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że nowoczesne pojazdy mają systemy zarządzania akumulatorami, a niektóre z nich wymagają resetowania po zainstalowaniu nowych akumulatorów, za pomocą skanera lub specjalnych procedur opisanych przez producenta samochodu. 

Kompaktowe zestawy ładujące są poręcznym dodatkiem do samochodowych zestawów ratunkowych. Zawierają porty USB do ładowania urządzeń mobilnych i trwałe lampy błyskowe LED, a jedyną wymaganą konserwacją jest utrzymywanie pakietów naładowanych. Ważne jest, aby wybrać wysokiej jakości pakiet renomowanej marki i bardzo ważne jest dokładne przestrzeganie instrukcji, ponieważ błędy mogą uszkodzić wrażliwe elementy elektroniczne pojazdu.

Co czeka nas w przyszłości?

Baterie strukturalne mogą poprowadzić nas do superlekkich pojazdów elektrycznych.

Badania prowadzone na Politechnice Chalmers od wielu lat przyglądają się wykorzystywaniu akumulatora nie tylko do zasilania, ale także jako elementu konstrukcyjnego. Zaletą tego rozwiązania jest to, że produkt może zredukować elementy konstrukcyjne, ponieważ akumulator ma moc wystarczającą do wykonania tych zadań. Wykorzystując włókno węglowe jako elektrodę ujemną, podczas gdy dodatnią jest fosforan litowo-żelazowy, najnowsza bateria ma sztywność 25 GPa (beton osiąga wartość około 27 GPa), chociaż wciąż jest wiele do zrobienia, aby zwiększyć pojemność energetyczną.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*