MotoryzacjaProdukcja i maszyny

Lakierowanie auta – jak powinno przebiegać?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Lakierowanie auta – jak powinno przebiegać?

Jest to zdecydowanie operacja, która wymaga niemałej wprawy. Jeśli wykonamy ją poprawnie, jesteśmy w stanie zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych. Jak powinno przebiegać lakierowanie samochodu?

Lakierowanie to coś co prędzej czy później przyda się każdemu pojazdowi – wie o tym każdy kierowca. Niestety, profesjonalny lakiernik stanowi wydatek rzędu pięciu tysięcy złotych. Pomimo to trzeba przyznać, że cena ta jest uczciwa i adekwatna do wymaganych umiejętności. Jeden błąd może skutkować trwałym uszkodzeniem lakieru. Dlatego przed samodzielnym lakierowaniem samochodu trzeba dobrze tę decyzję przemyśleć i dobrze oszacować swoje umiejętności i warunki.

Oczyszczenie miejsca pracy

Jest to absolutny punkt wyjścia do wszelkich planów lakierniczych. Nawet najdrobniejsze zanieczyszczenie, które przyczepi się do słabo wyschniętego lakieru, może zrujnować efekt całego włożonego trudu i pracy. Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie – w jakim miejscu chcemy przeprowadzić lakierowanie? Pozwoli to na efektywne rozpoznanie i wyeliminowanie potencjalnych zanieczyszczeń. Na pewno nie można brać się za to w zakurzonym warsztacie. Każde pomieszczenie, które ma być do tego przeznaczone, powinno być uprzednio gruntownie oczyszczone. Profesjonalna lakiernia to przestrzeń zupełnie sterylna.

Równie sterylne warunki trzeba zapewnić, pracując na świeżym powietrzu. Zdecydowanie powinno się wówczas unikać obszarów, gdzie auto narażone będzie na działanie wszelkiego rodzaju unoszących się pyłów lub ziemi. Poza tym warto upewnić się, że planowany termin lakierowania nie przypada akurat w trakcie sezonu na owady. Potrafią przyklejać się do świeżego lakieru, tworząc trwałe zabrudzenia. Niezależnie od miejsca trzeba dokładnie oczyścić samochód. Muszą zniknąć z niego absolutnie wszystkie pyły i zabrudzenia. 

Zabezpieczanie lub demontaż

Jest to kolejny etap poprawnego lakierowania pojazdu. Zależy to głównie od tego, jakie elementy mają być pomalowane. Jeżeli lakier nałożony ma być jedynie na zewnętrzną konstrukcję, wystarczy wtedy jedynie zabezpieczyć folią i taśmą te elementy, których nie powinien sięgnąć lakier. Sytuacja komplikuje się jednak, gdy trzeba pomalować wnętrze bagażnika lub komory silnika. Niezbędny jest wtedy demontaż wielu elementów – w tym samego silnika.

Usuwanie starego lakieru

Żeby móc nałożyć nowy lakier, trzeba najpierw usunąć stary – rzecz oczywista. Jak się do tego zabrać? Najlepszym, choć czasochłonnym rozwiązaniem jest go po prostu dokładnie zeszlifować. W tym kroku koniecznie trzeba upewnić się, że po usunięciu lakieru pozostanie gładka powierzchnia. Dalej wystarczy wykończyć ją papierem ściernym, a następnie przetrzeć szmatką z rozcieńczalnikiem.

Gruntowanie i malowanie

Po usunięciu starego lakieru wreszcie można przejść do nakładania nowego. Najpierw karoserię trzeba dobrze zagruntować. Na tym etapie można też wyrównać wszelkie niedoskonałości pozostałe po usunięciu starego lakieru. Ważne jest, żeby zrobić to wprawnie. Przed nakładaniem kolejnych warstw farby i lakieru bezbarwnego koniecznie trzeba zawsze odczekać po ok. 30 minut. Gdy nałoży się ostatnią warstwę lakieru bezbarwnego, samochód wystarczy już tylko dokładnie wypolerować.

Zdjęcie główne: Sourav Mishra/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*