Industrialy > Magazyn i logistyka

Problem na rynku kierowców zawodowych. Jakie uprawnienia trzeba zdobyć?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Problem na rynku kierowców zawodowych. Jakie uprawnienia trzeba zdobyć?

Mimo że ciężarówek na drogach jest pełno, to kierowcy zawodowi cały czas są poszukiwani na rynku. Co więc należy zrobić, żeby móc ubiegać się o pracę za kółkiem?

Bez osobówki ani rusz

Żeby ubiegać się o uprawnienia na pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3.5 tony, musimy najpierw zdać egzamin na prawo jazdy kategorii B, czyli na samochody osobowe. Kurs taki składa się z 30 godzin nauki teorii i 30 godzin praktyki. Po ukończeniu kursu należy najpierw zaliczyć egzamin teoretyczny, a następnie praktykę na placu i w ruchu drogowym.  

Następnym krokiem jest ubieganie się o prawo jazdy kategorii C. Osoby, które nie ukończyły jeszcze 21. roku życia, przed przystąpieniem do kursu muszą uzyskać świadectwo kwalifikacji zawodowej po kwalifikacji wstępnej. Taka osoba po uzyskaniu uprawnień będzie mogła poruszać się po regularnych liniach, których długość nie przekracza 50 km. 

Niezbędne dla każdego kandydata jest również orzeczenie lekarskie i psychologiczne, stwierdzające brak przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów ciężarowych. Po odbyciu kursu, tak jak w przypadku kategorii B należy zdać państwowy egzamin teoretyczny, a następnie praktyczny na placu i w ruchu drogowym. 

Pozostaje jeszcze ostatnia pozycja do uzyskania, czyli kategoria C+E, która uprawnia do prowadzenia pojazdów ciężarowych z ciężkimi przyczepami, czyli na przykład ciągników siodłowych z naczepą (popularnie tira). Kurs C+E składa się jedynie z zajęć praktycznych, na których kursant uczy się jeździć i manewrować pojazdem z przyczepą.

Jeśli myślisz o przewozie osób autobusami, to musisz mieć ukończone minimum 24 lata. Szkolenie na tego typu pojazdy składa się z teorii i praktyki, z wyróżnieniem, że posiadając kategorię C, kursant musi przebyć 40 godzin jazd, a z kategorią B tych godzin trzeba wyjeździć 60.

Prawo jazdy nie wystarczy

Do bycia zawodowcem należy dodatkowo ukończyć wyżej już wspomniany kurs kwalifikacji wstępnej lub kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej. Ten pierwszy jest przeznaczony dla osób, które nie ukończyły 21. Roku życia i trwa 280 godzin. Kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej to o połowę mniej godzin. Po ich ukończeniu każdy z kandydatów przystępuje do egzaminu, którego zaliczenie zależy od udzielenia prawidłowej odpowiedzi na większość pytań. 

Uzyskane Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej należy potwierdzić w Wydziale Komunikacji, gdzie zostanie dopisany kod 95 do prawa jazdy.

Trzeba również pamiętać, że kierowcy zawodowi zobowiązani są do odnawiania swojego świadectwa kwalifikacji co 5 lat. W przeciwnym razie uprawnienia tracimy do czasu, aż ich nie wznowimy. Aktualizowanie świadectwa polega na odbyciu kursu oraz dostarczeniu badań lekarskich i psychologicznych. Zakończenie kursu jest równoznaczne z przedłużeniem uprawnień, nie ma konieczności zdawania egzaminu.

Kwalifikacje cały czas można podnosić

Żeby zwiększyć swoje szanse na rynku pracy i podnieść pensję, każdy kierowca może odbyć szkolenie ADR. Uprawnienia ADR pozwalają na przewóz materiałów klasyfikowanych jako niebezpieczne w transporcie krajowym i zagranicznym. Podstawowe szkolenie można odbyć, nawet posiadając tylko prawo jazdy kategorii B. 

Kurs ADR składa się z części podstawowej i specjalistycznej. Następnie należy podejść do egzaminu w formie testu. Certyfikaty ADR są honorowane we wszystkich krajach Europy. 

Materiały niebezpieczne to nie jedyna możliwość. Ubiegać się można również o uprawnienia na HDS (hydrauliczny dźwig samochodowy). Odbycie takiego kursu uprawnia do przewozu towarów i samodzielnego załadunku. Uprawnienia uzyskuje się po zdaniu egzaminu.

Zarobki kierowcy zawodowego

Pracując w zawodzie kierowcy zawodowego, zarobki różnią się od wielu czynników. Oczywiście najwięcej zarobią kierowcy międzynarodowi. Zarobki takiej osoby to średnio 8700 zł brutto, zaś kierowca, który podróżuje tylko po Polsce, może liczyć na średnie zarobki na poziomie 6400 zł brutto. Osoba mająca tylko uprawnienia kategorii C może liczyć na około 5400 zł brutto. 

Z kolei kierowcy autokarów, mogą zarobić średnio około 6000 zł brutto, a ci jeżdżący autobusami miejskimi około 4600 zł brutto.

Zdjęcie główne artykułu: Designed by Freepik

Zostaw komentarz
Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *